Wijnglazen graveren is bij wijze van spreken zo oud als de weg naar Rome. De oorsprong ligt in de zucht naar verfraaiing en exclusiviteit. Met name in Venetië groeide het graveren van kostbaar glaswerk uit tot kunstvorm. Er was toen nog sprake van diamantgravures.
Omdat Venetiaans glas dun en kwetsbaar was, bleef het lange tijd een lokaal fenomeen. Voor gave, gegraveerde wijnglazen uit die periode betaalt u vandaag de dag een klein kapitaal. Voor zover ze niet in de musea staan. Glas graveren sloeg pas in de 16e en 17e eeuw over naar Noord-Europa. In Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland werd voor wijn- en champagneglazen een dikkere glassoort gebruikt. Daardoor kon het procedé al snel op grotere schaal worden toegepast.
Kostbaar geschenk bij hoogtijdagen: gegraveerde wijnglazen
Dat wil niet zeggen dat wijnhuizen en horecabedrijven en masse wijnglazen lieten graveren of bedrukken. Dat is pas van veel latere datum. Gegraveerde wijnglazen waren in vroegere eeuwen vooral bedoeld als exclusief geschenk bij hoogtijdagen. Denk aan huwelijken, geboorten, jubilea en speciale verdiensten. Een fraai wijnglas met een spreuk of sierlijke initialen was voor de gegoede burger een echte ‘must have’. Notabelen lieten graag zien dat ze niet van de straat waren door hun familiewapen of –spreuk in wijn- en champagneglazen te laten graveren.
Die particuliere toepassing bestaat nog altijd. Graveertechnieken werden betaalbaarder en duurzamer. Er komt geen kostbaar diamant meer aan te pas. De snelste en minst milieubelastende techniek is laseren. Dankzij efficiënte en voordelige technieken kan vrijwel iedereen het zich vandaag de dag permitteren om iemand een origineel gegraveerd wijnglas cadeau te doen. Bovendien zorgen nieuwe, innovatieve technieken ervoor dat wijnglazen graveren ook voor wijnhuizen en horecabedrijven interessant is. Gelukkig weten die de weg naar Wijnwinst te vinden.
Statistieken zeggen: gegraveerde wijnglazen schelen een slok op de omzet
Dat steeds meer horecabedrijven overstappen op gegraveerde wijnglazen, is niet alleen om representatieve redenen. Natuurlijk weten uw klanten het te waarderen als u uw rode, witte of rosé wijn serveert in een glas waar uw eigen logo, bedrijfsnaam of beeldmerk op prijkt. Wat ze niet weten, is dat de positie van uw logo zorgvuldig is bepaald. Uit een oogpunt van winstoptimalisatie.
De positie van uw logo of beeldmerk vertelt uw medewerkers tot hoever ze het glas kunnen volschenken. Dat kan in de praktijk bijna anderhalf glas per fles schelen en dus een flinke slok op uw omzet. Uw logo is dus bepalend voor de schenkmaat die u in uw bedrijf wenst te hanteren. U bepaalt die schenkmaat zelf. Wijnwinst graveert uw logo vervolgens op basis van uw specificaties op de wijn- en/of champagneglazen van uw keuze. U slaat twee wijnvliegen in één klap: uw gegraveerde wijnglazen weerspiegelen de stijl van uw huis én ze dragen bij aan winstoptimalisatie. Wilt u weten wat de statistieken zeggen? Laat u overtuigen door onze rekenvoorbeelden.