Met de feestdagen in het vooruitzicht kan het geen kwaad om de wijnvoorraad nog eens te inspecteren. Immers, tijdens het kerstdiner zal de wijn weer rijkelijk vloeien, ook als er een speciaal wijnassortiment bij is inbegrepen. Of u nu grote of kleine wijnen schenkt, schenk ze in ieder geval op maat. Wijnglazen die met uw logo bedrukt zijn, helpen daarbij.
Grote of kleine wijnen, het is en blijft moeilijk kiezen, zowel voor de privéliefhebber als voor professionals. Staat een grand cru te allen tijden garant voor een onvergetelijke smaakbeleving? En bestaan er eigenlijk nog wel slechte ‘kleine wijnen’? Het is allemaal een kwestie van smaak. Niet voor niets luidt een oude wijnwijsheid: ‘De waarheid zit en blijft in het glas’.
De grand cru – een Franse uitvinding
De grand cru is een typisch Franse uitvinding die past in de traditie om regionale producten een handje te helpen met een speciale, het liefst bij wet beschermde aanduiding. De oorsprong van het begrip gaat terug tot halverwege de negentiende eeuw, de tijd van Napoleon. Bepaalde wijngaarden, vooral in de Bordeaux-streek, mochten het predicaat toen gaan voeren om hun marktpositie te verbeteren.
Grand cru betekent letterlijk ‘grote oogst’. In dit geval slaat ‘groot’ niet op de hoeveelheid die is geoogst, maar op de kwaliteit van de oogst. Het wel of niet mogen voeren van de aanduiding is bij Franse wet geregeld, maar iedere regio gaat er op zijn eigen manier mee om. Voor Bordeauxwijnen zegt de aanduiding niet zoveel. Veel wijngaarden mogen het predicaat al meer dan honderd jaar voeren en als ze er een potje van maken, wordt ze het recht niet ontnomen.
De waarheid zit in het wijnglas
In Bourgondië en de Elzas vertegenwoordigt het predicaat grand cru nog wel een zeker waarde. Een beperkt aantal wijngaarden in Bourgondië – alleen wijngaarden met een eigen Appellation d’Origine Controlé – mag de indicatie op het etiket zetten en de kans dat het werkelijk een ‘grote wijn’ betreft, is groot. Daar is de prijs ook altijd naar.
Om het nog ingewikkelder te maken: er bestaat in Frankrijk ook nog een andere aanduiding, namelijk grand cru classé. Dit is een nieuwer systeem om ‘grote wijnen’ mee te onderscheiden en in feite eerlijker. Wijngaarden die deze eretitel mogen dragen moeten zich steeds opnieuw waarmaken, want er komen om de tien jaar keurmeesters langs die de titel kunnen intrekken.
Zoals eerder gezegd: de waarheid zit in het glas. En voor u als ondernemer is die waarheid het meest winstgevend als u uw ‘grote’ of ‘kleine’ wijnen uitschenkt in glazen die met uw bedrijfsnaam of logo zijn bedrukt. Uw logo geeft een natuurlijke grens aan, waardoor u de glazen nooit te vol schenkt en maximaal rendement haalt uit uw fles, ook als het etiket zegt dat het een grand cru betreft. Lees meer over wijnglazen bedrukken en wijnglazen graveren!